Začátky, důležitý je nápad

Specializace

Je to tak zhruba u všeho. Kdo má skvělý nápad, má půl úspěchu. Co budete prodávat je tedy stěžejní námět. Pokud začínáte, většinou se vám neoplatí být specialista na všechno a jít cestou velkého nákupního domu. Specializace je na internetu výhodou. Máte puzzle, prodávejte puzzle, časem můžete rozšířit sortiment o další hračky. Prodejna luxusního spodního prádla časem může prodávat třeba krásné kozačky.

Konkurence

Vyplatí se omrknout konkurenci, stačí jen jednoduše prošmátrat vyhledávače na klíčová slova zamýšleného sortimentu. To vám jednak utříbí nápady, ale hlavně pomůže odhalit nedostatky konkurence a najít mezírku, do které váš eshop zapadne a vyplní třeba potenciální díru na trhu. Některé odvětví a sortimenty jsou již tak konkureční, že vstup do nich je nákladnější na marketing.

Budování značky

Název internetového obchodu je název vašeho krámu. Odráží se ve výběru domény. Podobně jako u značky, tak i u domény platí, že by neměla být komplikovaná. Jednoduchost, přímočarost. Z hlediska SEO optimalizace je někdy užitečné mít klíčové slovo vámi nabízeného sortimentu v doméně. Právě proto se vyplatí specializace na užší druh sortimentu. Není však pravdou, že musíte nutně cpát klíčová slova. Např. internetový obchod, který prodává oblečení, spodní prádlo, boty pro ženy se příznačně jmenuje právě Krásné ženy. Toto slovní spojení je poměrně i dobře hledané, ale hlavně spojilo účelnost pojmenování sortimentu a taky má přívětivý zvuk a v zákaznícíh něco zanechá. Narozdíl od domény puzzle-hracky-pro-deti.cz. Čím komplikovanější název, tím hůře. Špatně se pamatuje, někdy se i špatně vysvovuje, v komunikaci se špatně pracuje s pomlčkami, někdy i s diakritikou, pokud např. vysíláte reklamní spot v rádiu. To samé platí pro cizí slova, které nejsou všeobecně známá, apod.

Výběr vhodného jména vám bohužel ztíží trochu obsazený český doménový prostor. Pro české eshopy doporučuji rozhodně volit českou národní doménu .cz.

Příprava na vytvoření e-shopu

Máte vymyšlený název, víte co budete lidem nabízet a měli byste i vědět, kde konkurence šlápla vedle. Ideální doba pro sesumírování vašich myšlenek ohledně vzhledu a funkčnosti internetového obchodu.

Funkce e-shopu

Pokud jde o funkce, je základní, aby každý eshop uměl zobrazit zboží, pracovat s košíkem a vytvářet objednávky a aby zobrazil informace pro kupujícího (zboží, obchodní podmínky, kontakt, dodací lhůty, …).

Bez toho se žádný e-shop neobejde. Ve většině případů je ještě nutné vytvářet kategorie pro produkty, mít možnost filtrování produktů, vyhledávání v nich.

Rozsáhlejší eshopy šáhnou po porovnání produktů, oblíbených produktech, komentářích, souvisejících, nebo alternativních produktech, nejnakupovanější zboží, možnost registrace a přihlášení zákazníků, správa objednávek a faktur, zaslání zapomenutého hesla, …

Jistě by se toho ještě našlo více. Platí, že pokud chcete být lepší než konkurence, musíte mít i lepší internetový obchod. To znamená, že investujete to pokročilých funkcí, které usnadní nakupování. Čím více položek nabízíte, tím větší nutnost to je. Neškudlete na zákaznících.

Nemusím připomínát, že by pro vás správa e-shopu měla být dostupná přes prohlížeč online pomocí administračního rozhranní. U klasický jednoduchých prezentací se třeba i bez administrace objedete, ale dokážete si představit, že pro přidání každé položky musíte konktaktovat webstudio? Výhody administrací jsou jasné – většinou jsou velmi jednoduché na použivání a veškeré změny se projeví okamžitě.

Design

Design e-shopu by rozhodně neměl odpoutávat od pohodlného nákupu, neměl by zboží přebíjet, ale doplňovat, přičemž by neměl být složitý, aby se v něm zboží ztrácelo. Pozor si dejte i na rozmístění navigačních prvků. Většinou je osvědčené mít levý panel s nabídkou kategorií sortimentu. Položky jako košík a menu pro textové informační stránky se zpravidla umisťují nahoru do záhlaví. U větších e-shopů najde využití i pravý panel, kde se dají dát odkazy na vyjímečné akce či produkty, rychlé tipy a informace k nákupu, ankety, …

Vy jako zadavatel a vlastník internetového obchodu můžete design zcela nechat na webstudiu Broskev, vytvoříme vám několik variant s ohledem na přístupnost i líbivost designu. Můžete však mít svou představu, jak by to mohlo vypadat.

Realizace internetového obchodu

Po přípravách a ujasnění funkcí internetového obchodu se můžete obrátit na některé z webstudií, které vám internetový obchod vytvoří. Existuje většinou více variant, rozčlenil jsem je dle ceny od nejlevnější po nejdražší.

0. Pronájem

Jako nultou variantu uvádím pronájem. Zde je jedinou výhodou nízké počáteční náklady. Většinou platíte měsíční splátku, která se pohybuje v řádu stovek – pár tisíc. E-shop nevlastníte, nemůžete jej svépomocí upravovat, jste odkázání na dodavatelskou firmu. Většinou je e-shop vyvíjen, což jednak v důsledku zanáší potenciální chyby, na druhou stranu zase podporuje nové funkce. Což však většina webstudií stejně zpoplatňuje váš pronájem na základě funkcí, které využíváte, tudíž stejně se k vám většinou nové funkce nedostanou. Tato varianta je z dlouhodobého hlediska nevýhodná, z krátkodobého přijatelná.

1. 0 – 2000 Kč

Svépomocí, případně osedláním volně dostupných open-source e-shopů typu osCommerce, ZenCart, QuickCart. K jejich nastavení většinou stačí mít zakoupený hosting a postupovat dle návodu readme spuštěním určitého skriptu, který připraví databázi a provede instalaci. Možnosti těchto řešení bývají velká, existuje mnoho pluginů, bohužel zde platí, že se jim musíte přizpůsobit a třeba speciální řešení vyhovující vašim firemní procesům budete v těchto produktech řešit těžko. Existují i řešení krabicových e-shopů od zavedených webstudií, nicméně platí obvykle podobné zápory. Některé jsou také stavěné na open-source řešení (proto tak nízká cena), většinou nedostanete možnost vlastního grafického návrhu, ale použije se předpřipravená šablona. Tuto variantu doporučuju jen znalým základním principům internetu (FTP, případně PHP, MySQL), případně na rozjezd či test.

2. 2000 Kč – 10000 Kč

Zde se dají zařadit krabicové produkty webových studií, kde dostanete svůj eshop, který vám pravděpodobně bude stačit pro uspokojení většiny vašich potřeb, podmínkou bývá webhosting od dodavatelské firmy, kde většinou nemůžete s e-shopem (myšleno jeho kódem) volně disponovat a jste na dodavatelskou firmu odkázání skoro napořád.

V této cenové relaci už můžete očekávat základní úpravy e-shopu, jako je hlavně vlastní design.

3. 10 000 Kč – xxx

Do poslední kategorie jsem zařadil e-shop na míru, tedy takový, který se přizpůsobí vám, ne vy jemu. Možnosti a funkce jsou jen na vás. Díky automatizaci takový eshop může zcela automaticky aktualizovat svůj sortiment, ceníky, posílat automaticky informace o nových produktech, … Skoro bych řekl, fantazii se meze nekladou. Výhodou je, že dostanete co chcete, je to vaše, většinou nejste ani vázáni hostingem.

Další zajímavé odkazy

http://www.lupa.cz/…-zn-zacinam/