Autoři: Vojtěch Schlesinger, Lucie Buchtová, Lukáš Hloušek, říjen 2008

Pár slov úvodem

Když před více než 10 lety zakládali dva vysokoškoláci Larry Page (tehdy 24 let) a Sergey Brin (23) firmu Google, jistě je tenkrát nenapadlo, že tato společnost vyroste do ohromných rozměrů a stane se nejpoužívanějším internetovým vyhledávačem na světě. Google Inc. je americká softwarová společnost, sídlící v Mountain View v Sillicon Valley v Kalifornii, provozující internetový vyhledávač Google a další aplikace pro uživatele internetu i pro velké firmy a instituce. V současné době Google zajišťuje 61,9% veškerého vyhledávání a denně zpracuje více než 200 milionů dotazů svých uživatelů. Google dokáže prohledávat přes 8 miliard internetových stránek , 1, 3 miliard obrázků a 1 miliardu usenetových diskuzních zpráv. Většinu z nich také archivuje. Google nabízí své rozhraní v mnoha světových jazycích, mimo jiné také v češtině.

Název společnosti pochází ze slova googol, kterým bylo synovcem slavného amerického matematika Edwarda Kasnera označeno číslo složené z jedničky a sta nul. Slovní hříčka odráží snahu Googlu o uspořádání obrovského, zdánlivě nekonečného množství informací dostupných na webu. Popularita Googlu je v současnosti ohromná – lidé dnes běžně používají slovo googlit či vygooglovat ve smyslu hledat něco na internetu. V roce 2006 se toto sloveso dokonce objevilo ve vydání Oxford English Dictionary. Lidé oceňují na Googlu především jeho jednoduchý design, který je neotravuje blikajícími reklamami a zbytečnými informacemi a rychlost, s jakou ve zlomcích sekundy dokáže zobrazit výsledek na jejich dotaz. A právě rychlost, přesnost, objektivita a snadné použití je důvod, proč si Google vydobil jedinečné postavení na celém světě. Další předností vyhledávače je jeho přizpůsobivost. Uživatelé mohou vyhledávat stránky v češtině či jiných světových jazycích, mohou hledat obrázky, informace o leteckých spojích či řadu dalších užitečných informací. Samozřejmě existují země, ve kterých Google nemá dominantní postavení, jako je např. Česká republika či Čína, ale tady spíše platí, že výjimka potvrzuje pravidlo.

Společnost Google se na počátku své existence rozhodla zvolit firemní strategii odlišnou od mnohých svých konkurentů. Zatímco jiní se zaměřovali především na marketingové kampaně a na budování dobrého obchodního jména, Google se zaměřil na vytvoření lepšího vyhledávače. Byly identifikovány dva hlavní zdroje příjmů společnosti: vyhledávací služby a internetová reklama. Společnost si zakládá na tom, že neprodává umístění v samotných výsledcích hledání ani neumožňuje platit za lepší umístění v těchto výsledcích. Co se týče zadávání internetových reklam, inzerenti mohou využít službu Googlu AdWord a Google AdSense.

Historie a vývoj společnosti

1996

Lawrence E. Page, tehdy dvaadvacetiIetý doktorand na stanfordově univerzitě, od ledna pracuje na výzkumu: chce vytvořit matematický model toho, jak na sebe odkazují webové stránky a co to vypovídá o relevanci informacÍ na síti. Záhy se k němu připojuje stejně starý spolužák, syn emigrantů z Moskvy, Sergey Brin. Jejich program BackRub začíná dnem i nocí mapovat spletitou síť internetoých odkazů. Jakýsi intelektuální vznik Googlu přichází s publikováním článku „The Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine“, kde poprvé přicházejí s první verzi algoritmu PageRank, který posuzuje hodnotu stránky podle toho, kolik a jak vyznámné stránky na ni odkazují. Tehdejší vyhledávače posuzovaly stránky hlavně jen podle výskytu klíčových slov na stránce.

1997

Page a Brin si registrují doménu google.com a stěhují se na ni z původní adresy google.stanfor­d.edu. Název Google podle firemní mytologie vystihuje hlavní cíl: utřídit nesmírné množství informací.

1998

Page a Brin nabízejí svůj vynález několika velkým internetovým firmám, ale nikdo nemá zájem. Mladící zakládají vlastní firmu se sídlem v kamarádově garáži 232 Santa Margarita, Menlo Park. Na konci roku má jejich program zmapováno šedesát milionů stránek a začínají se pomalu šířit zvěsti o kvalitě vyhledávače, což oceňuje v prosinci 1998 i časopis PC Magazine a Google vyhrává cenu za nejlepší vyhledávač v žebříčku “Top 100 Web Sites”.

Obrázek 1 – První sídlo firmy Google

Obrázek 1 – První sídlo firmy Google

1999

Firma rychle roste a stěhuje se do větších kanceláří. Nejprve v Palo Alto uprostřed Sillicon Valley, později se přesouvá do vlastního komplexu budov “Googplex” V Moutain View.

2000

Google začíná prodávat reklamu přes PPC system AdWords, který je snadno dostupný, jednodušše se spravuje a cíluje reklama. Reklama se objevuje vedle vyhledávání. Cena je dána soubojem inzerentů, kdo dá nejvíce dostane první místo atd. Více o systému v sekci o nabízených službách.

Na konci roku už vyhledávač Google vyřizuje přes sto milionů dotazů za den.a je dostupný v deseti jazykových mutacích.

2001

4.9. si nechává Larry Page patentovat algoritmus PageRank. Google přijímá neoficiální motto “Nebuďme zlí” a poprvé zveřejňuje statistiku Zeitgeist, tedy seznam nejhledanějších slov, za daný rok. V roce 2001 to jsou: Nostradamus, CNN, World Trade Center, Harry Potter, antrax, Windows XP a Usáma bin Ládin. 26.3. je jmenován CEO Eric Schmidt. Je jím dodnes.

Index stránek už má přes 3 biliony, vyhledávání je dostupné v 26 jazycích a nově je možno také hledat v obrázcích.

2002

Firma spouští Google News, který umožňuje pohodlné čtení zpráv z vice zdrojů na základě jejich důležitosti. Další nová služba – Froogle zase vyhledává ve zboží a díky tomu se snáze hledá nejnižší cena. Obdobnou službou je např. český zbozi.cz od Seznamu. America online jakožto největší poskytoval interentového připojení za oceánem si vybírá Google jako jediného dodavateIe vyhledávacích sIužeb a system zobrazouání reklamy.

NejvyhIedávanejší sIova roku: Spiderman, Shakira, zimní o|ympiáda, mistrovství světa ve fotbale.

2003

Google kupuje společnost Pyra Labs, která provozuje tehdy velmi úspěšný blogovací system Blogger. Rovněž spouští druhý pilíř internetové reklamy – AdSense. Díky němu si reklamu na stránky může umístit kdokoliv, následně pak inkasuje odměnu za prokliky ze zobrazených inzerátů. Původní vyhledávač je rozšířen o možnosti fungovat jako kalkulačka, umí převádět měny, míry, váhy, hledá v telefonních seznamech nebo v letových řádech. Mezi nejhledanější slova patří: Britney Spears, Irák, Matrix, David Beckham.

2004

Google vyřizuje 84,7 procenta veškerého vyh|edávání na Webu. Jeho služeb využívá na nějakou dobu i největší globální konkurent Yahoo, i česká jednička Seznam. Yahoo! i Seznam se však záhy rozhodují vyvinout raději vlastní vyhledávače a Google už takového podílu na trhu nikdy nedosáhne. V databázi stránek má Google 4,28 miliardy webových stránek, 880 milionů obrázků a 845 milionů diskuzních příspěvku v archivech sítě Usenet.

Také spouští službu Gmail, která nabízí ze začátku 2GB schránku a registrace je ze začátku možná jen na pozvánku.

19.8. Google poprvé nabízí své akcie na burze a musí zveřejnit informace o hospodaření. Z nich vyplývá, že v roce 2003 firma vydělala při miliadrovém obratu přes 100 milionů dolarů. Trh v první den ohodnotí společnost na 23 miliard dolarů, ze zakladatelů jsou miliardáři a ze stovek zaměstnanců, kteří jsou i akcionáři, milionáři.

Rovněž ještě kupuje s spouští služby pro správu a organizaci fotografií (Google Picasa).

Důležitý je i přesun do moderního kampusového sídla společnosti zvaného Googleplex.

2005

Google spouští služby Google Maps a Google Earth s podrobnými mapami a satelitními snímky celé zeměkoule. Další nové služby: čtečka RSS zpráv Google Reader, Google Analytics pro analýzu návštěvnosti, Google Base pro ukládání vlastních datna síti. Starší služba Google Print se přejmenovala na Google Book Search. Její ambice jsou naskenovat od počítačů knihy z největších univerzitních knihoven a umožnit v nich vyhledávat. Projekt však naráží na odpor nakladatele a ochránů autorských práv. Projekt naráží na odpor nakladatelů a ochránců autorských práv.

2006

Google kupuje od spekulanta za nezveřejněnou sumu doménu google.cz a převádí své služby i do češtiny. V Praze otevírá pobočku jejíž ředitelkou se stává Tatána Ie Moigne, bývalá zaměstnankyně Microsoftu. Počet zaměstnanců po celém světě překračuje deset tisíc. Obchodem roku je nákup Videoserveru YouTube Za 1,65 miIiardy dolarů. Začíná přímý útok na kancelářský balík Office od Microsoftu aplikací Google Docs. Uživatelé mohou mít tak data svých dokumentů uložena na internetu a jsou tak dostupné odkudkoliv na světě.

2007

Větší expanze do světa (Afrika, Latinská Amerika); překládání dalších služeb, podpora přístupů z mobilních zařízení. Tento rok je rokem zdokonalování a vylepšování služeb. V prosinci 2007 vystoupají akcie přes hranici 700$.

2008

Google slaví destáté narozeniny a stupňuje útok na Microsoft vydáním vlastního prohlížeče Chrome. Na jaře spouští službu Google Translate, která umí překládat stránky mezi několika jazyky. Zdokonaluje i lokální vyhledávání – od srpna např. vyhledávač umí hledat i v programech pražských kin.

Obrázek 2 Vývoj ceny akcií Google 2004 – 10/2008 zdroj: finance.google.com

Obrázek 2 Vývoj ceny akcií Google (2004 – 10/2008) zdroj: finance.google.com


Přehled služeb

Vyhledávání

Při vyhledávání se využívá algoritmu PageRank, jehož první verzi vytvořili ještě jako studenti kamarádi Page a Brin již v roce 1996. Jde o to, že tento algoritmus posuzuje stránky podle toho, kolik a jak významných jiných stránek na ni odkazuje. Dosud se většina vyhledávačů soustředila hlavně na to, kolikrát se dané slovo objevuje na stránce. 4.září 2001 si Larry Page nechává patentovat algoritmus PageRank, jehož vzorec je nejstřeženějším tajemstvím firmy.

Igoogle

Je personalizovaná osobní stránka. Kromě klasického vyhledávacího pole se vám můžou hned na hlavní stránce objevit aktuální zprávy, počasí, kurzy měn, zkrátka můžete si vybrat ze stovek „gadgetů“, které můžete různě na vaši google.cz stránku umístit.

Google News

Tato zpravodajská aplikace se využívá jako agregátor zpráv z internetu. Program prochází tisíce zpravodajských serverů, analyzuje texty a sestavuje z nich přehled nejdůležitějších zpráv. Z nalezených článků nabízí prvních 200 znaků spolu s odkazem na celý text článku na původním serveru. Zprávy lze vyhledávat jak podle klíčových slov, tak i podle data vydání.

Gmail

Tato služba byla spuštěna v roce 2004 a nabízí schránku s kapacitou 2gigabajty (nyní již přes 6,5GB). Základní myšlenkou tohoto emailového rozhraní je: poštu nemažte, netřiďte, prostě ji nechávejte ve schránce a „googlujte“ přímo v ní. Vše probíhá zdarma, pouze se vedle pošty zobrazí nenápadná reklama související s obsahem mailu – což je výsledkem automatického úkonu počítače.

Google Maps + Google Earth

Obsahují podrobné mapy a satelitní snímky celé zeměkoule. Služba umožňuje naklonění a přiblížení, někdy i ve velkém rozlišení. Dále nabízí dokonce i 3D modely některých větších měst, je možné také vkládat své fotografie na daná místa zeměkoule, takže každý uživatel se má možnost kromě tohoto satelitního snímku podívat i na fotku přiloženou u daného místa na mapě a vidět jak ono místo vypadá „v reálu“.

Google Docs

Tato aplikace je přímým útokem na nejvýdělečnější produkt Microsoftu – kancelářské balíky Office. Uživatelé mohou mít textové soubory a tabulky uložené na serverech Google, upravovat je přímo v prohlížeči a sdílet se svými kolegy.

Google Calendar

Aplikace slouží jako online kalendář vašich aktivit. Výhodou oproti běžnému kalendáři je možnost sdílení jednotlivých schůzek, případně kalendářů. Můžete tak mít kalendář na své osobní věci, několik pracovních, a jen tak po očku můžete koukat, kdy má příští předvolební meeting Obama.

Google Adwords

Adwords je klasickým příkladem PPC systémů (platí se za kliknutí na odkaz – Pay Per Click). Podobnou službou v česku je např. seznamácký Sklik. Inzerent má možnost vytvářet kampaně, které můžou mít různé parametry. Inzerent tak vytvoří seznam klíčových slov, zvolí jakou maximální částku hodlá utratit za kliknutí, případně může nastavit limit na den, atd. Cena za jedno kliknutí se odvíjí od aktuální poptávky po klíčovém slově, cena je tedy velmi tržní. I málo konkurenčních slov jsou to cca koruny, u konkurenčních až desítky korun. Služba vznikla v roce 2000 a je stejně výhodná pro malé i větší firmy, účet si může během několika minut zařídit kdokoliv. Firmy i jednotlivci si pak klíčová slova kupují v dražbě: kdo dá více, zobrazí se mezi ostatními reklamami výše.

Google Adsense

Program Adsense je určen pro vlastníky webů, kteří umístí na své stránky reklamní prostor, ve kterém bude Google nabízet reklamu. Jedná se o textové odkazy s popisky, případně to můžou být i větší bannery s obrázky. Umístění a velikosti reklamní plochy jsou na vás. Každé kliknutí na reklamu pak přináší určitý obnos peněz, většinou se dá počítat s desítkami centů.

Google Analytics

Velmi užitečná služba, které se svou propracovaností vyrovnává malokterá na světě. Na své webové stránky umístíte sledovací kód a služba Google Analytics vám ukáže jaká je návštěvnost, odkud uživatelé přišli, jaký mají prohlížeč, odkud jsou, jaké klíčová slova je zajímala, dají se také nastavit konverzní cíle, což umožňuje i výborné měření konverzí. Konverzní cíl může být např. na eshopu nová objednávka.

Chrome

Tento nový internetový vyhledávač spatřil světlo světa 2.září 2008. Jedná se tedy o naprosto nový prohlížeč, který je zatím dostupný pouze v beta verzi, a jak se mu bude dařit, to ukáže zřejmě až čas. Jedná se o velice jednoduchý prohlížeč, kde nenajdeme prakticky nic navíc, ale přesto je plný propracovaných detailů. Je velice rychlý, ale vzhledem k jeho krátkému pobytu na internetu mu zatím chybějí některé doplňující funkce (např. různé plug-iny pro přehrávání přímo na dané stránce, lepší správa záložek,…), díky čemuž zaostává za konkurencí.

Firemní kultura společnosti Google

Společnost Google patří k nejvyhledáva­nějším zaměstnavatelům na světě. Není to z důvodu závratně vysokých platů, ale spíše zdejší firemní politiky a přístupu k zaměstnancům vůbec. Právem proto byla tato společnost časopisem Forbes opakovaně vyhlášena nejlepším zaměstnavatelem roku. Svým zaměstnancům poskytuje řadu rozlišných výhod. Předně mohou zaměstnanci odkoupit za výhodné ceny akcie Googlu a stát se vlastně spoluvlastníky společnosti. Není proto vůbec překvapivé, že po raketovém vzestupu akcií mezi lety 2004 a 2007 zde pracuje nejvíce papírových milionářů na světě.

Jeden z nich je Eric Schmidt. Profesionální manažer, původně ze společnosti Novel, přišel do Googlu v roce 2001 a stal se společně se zakladateli společnosti Larry Pagem a Sergeyem Brinem členem tzv. triumvirátu, který prakticky řídí celou firmu. Schmidt je oficiálním šéfem společnosti a je jejím výkonným ředitelem, Page má na starosti vývoj produktů a Brin technologie. Page a Brin si vyplácí symbolickou roční mzdu 1 dolar. Celé vedení Google čítá přibližně 30 členů (např. Shona Brown – obchodní operace, David C. Drummond – rozvoj společnosti atd.) Další stupeň firemní struktury tvoří vedoucí poboček v různých zemí, např. Tatana Le Moigne – ředitelka pobočky v České republice.

Samotná společnost je vystavěna jako tzv. Googlekomplex. Ten neobsahuje typické ponuré kancelářské prostory jako ve většině firem, ale naopak nabízí pestrobarevné a členité místnosti, kde zaměstnanci mohou mimo jiné najít masážní salóny, herny, bazény, kadeřnictví či netradiční zasedací místnosti stylizované do podoby alpské krajiny se zavěšenými kabinkami lanovek. Zaměstnanci, kteří si do práce mohou vodit také své děti a psy, si během své pracovní doby mohou nechat zkontrolovat své auto od místního automechanika či nechat vyprat prádlo v místní prádelně. Vše je poskytováno zdarma či za velmi příznivé ceny. V areálu se nachází také firemní mateřská školka, tzv. Kinderplex, kam mohou pracovníci umístit své děti za výhodných finančních podmínek. Ve společnosti panuje příjemná, tvořivá nálada. Pracovní dobu si mohou zaměstnanci přizpůsobit svým potřebám a navíc se jeden den v týdnu mohou věnovat projektům, které je baví a v kterých se realizují. Pakliže je projekt úspěšný, Google ho odkoupí. Celková firemní kultura je založena na komunikaci, ke které se využívá Gmail a další webové aplikace Googlu. Jednotliví zaměstnanci (programátoři) se také nezatěžují administrativou. Každý týden zašlou mailem report vyššímu pracovníkovi, v němž zrekapitulují to, co vytvořili. Pokud je napadne zajímavá myšlenka, je jejich nápad rozeslán ostatním. Každý zmíněný nápad oznámkuje, přičemž nápady s nejlepším ohodnocením putují k hlubší analýze. Společnost také nevyžaduje žádné oficiální termíny dokončení jednotlivých projektů. Když je projekt hotov, tak je prostě hotov. Hlavním důvodem je nestresovat zaměstnance přísnými časovými termíny a zbytečně neuspěchat žádný projekt.

Někoho možná napadne, zda toto firemní uspořádání nevede k firemní anarchii. Odpověď je ne. Ve společnosti Google se každoročně zvyšuje produktivita práce stejně tak, jako se každým rokem zvyšují zisky a tržby společnosti. Ve srovnání s dalším gigantem, firmou Microsoft, dosahuje Google o 30 % větší tržby na jednoho zaměstnance a o 20 % větší zisk na jednoho zaměstnance než jeho konkurent (viz Tabulka č. 1)

Tabulka č. 1

Tržby Zisk Počet zaměstnanců Tržby / 1 zaměstnanec Zisk / 1 zaměstnanec
Google 10 mld. $ 2,7 mld. $ 10 000 1 000 000 $ 270 000 $
Microsoft 44 mld. $ 13,5 mld. $ 63 000 700 000 $ 215 000 $

Počet zaměstnanců Googlu se zvyšuje každým rokem. V roce 2003 dosahoval „jen“ 1630 zaměstnanců, v současné době je to skoro 20 tisíc lidí po celém světě (viz Tabulka č. 2). Vedení společnosti plánuje další nábor zaměstnanců a to především z důvodu reklamního systému, který je lokalizován do několika desítek jazyků. Chce se zaměřit především na Rusko, kde v budoucnu možná vznikne další Googlekomplex či Eurokomplex. Dalšími prioritními zeměmi jsou Indie, Rakousko a také Česká republika, kde Google zaměstnává několik desítek lidí. Odhaduje se, že v budoucnu Google otevře až 50 nových poboček po celém světě.

Tabulka č. 2

Období Počet zaměstnanců Googlu
prosinec 2003 1 630
prosinec 2004 3 010
prosinec 2005 5 680
prosinec 2006 10 000
rok 2008 19 604

Ve společnosti je také velmi zajímavý způsob přijímání nových zaměstnanců. Žadatelé nejprve musí projít extrémně náročnými testy připomínající složité matematické rébusy a poté se účastní osobního pohovoru se samotnými zakladateli společnosti. Každý nový pracovník musí projít „kolečkem“ několika zaměstnanců (budoucí spolupracovníci, vedoucí pracovníci, personalisti), z nichž každý vysloví svůj názor na nového člena společnosti. Pakliže se stávajícím zaměstnancům pracovník nelíbí, může na novou práci u Googlu zapomenout. Upřednostňováni jsou žadatelé, kteří jsou osobně doporučeni některým ze stávajících zaměstnanců a ti, kteří byli osloveni na univerzitní půdě.

Použité zdroje

ZEMÁNEK , Josef. Jak se pracuje v Googlu. Euroekonom [online]. 2007 [cit. 2008–10–17]. Dostupný z WWW: <http://www.euroekonom.cz/…y-clanky.php?…>. Google : Informace o korporaci [online]. 2008 [cit. 2008–10–17]. Dostupný z WWW: <http://www.google.com/…s/corporate/>.

Wikipedia : Otevřená encyklopedie [online]. 2008 [cit. 2008–10–17]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Google>.

Souboj nových prohlížečů: Google Chrome nejrychlejší, Firefox vyhrává díky doplňkům – iDNES.cz [online]. © Copyright 1999 – 2008 MAFRA a.s. [cit. 2008–09–24]. <http://technet.idnes.cz/…internet.asp?…>.

Google Chrome – Wikipedia, the free encyclopedia [online]. © Wikipedia [cit. 2008–10–19]. <http://en.wikipedia.org/…oogle_Chrome>.

Google – Wikipedie, otevřená encyklopedie [online]. © Wikipedia [cit. 2008–10–19]. <http://cs.wikipedia.org/wiki/Google>.

KOČÍ, Petr. Velký Google se dívá. TÝDEN, 2008, ročník XV, číslo 37/2008, s.32–38. ISSN: 1210–9940

Google 10th birthday [online]. [cit. 2008–10–20]. <http://www.google.com/tenthbirthday/>.